Elektrische KX019-4

Kubota-importeur Meerman brengt een elektrische accu-minigraver op de markt. Vanaf september is de machine beschikbaar voor het houden van een praktijktest.

Meerman kiest voor Lithium Ferro-accu’s

Meerman laat op dit moment een KX019-4 Canopy ombouwen. De dieselmotor maakt plaats voor een elektromotor. Op de plek van de brandstoftank komt een pakket Lithium Ferro-accu’s.

Volgens Meerman zijn deze batterijen, die ook wel Lithium IJzer-Fosfaat of LiFePo4 worden genoemd, veiliger en stabieler dan Lithium Ion-accu’s. ‘Ook onder zware omstandigheden blijven Lithium Ferro-accu’s optimaal presteren.’ Lithium Ferro-accu’s gaan langer mee, en kunnen niet in brand vliegen, aldus Meerman.

De elektrische Kubota is 100 kg zwaarder dan het dieselmodel

De elektrische Kubota is door het flinke accupakket bijna 100 kg zwaarder dan de dieselvariant. Het eigen gewicht is 1850 kilo. De accu’s zijn 96 Volt. Volgens Meerman kan na één laadbeurt 6 tot 7 uur intensief met de machine worden gewerkt.

De machine kan ook tijdens het draaien worden opgeladen. Als de machine niet wordt gebruikt, schakelt de elektromotor na enkele seconden terug. Als je de joystick of het pedaal aanraakt, schakelt de motor direct weer op.

Een machine waaraan in de markt behoefte bestaat, zegt Meerman

‘Wij denken echt dat dit een machine is waaraan in de markt behoefte bestaat. Over een paar weken kan een praktijktest worden aangevraagd. We zijn heel benieuwd naar de reacties’, zegt directeur Ilse Meerman namens de Kubota-importeur.

Bron: Bouwmachines

Bekijk HIER het BouwMachines Merkdossier over Kubota.

Schrijf je in voor de Meerman nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Meerman Groep