Kubota KX080-4a maakt indruk tijdens test.

De Kubota KX080-4a maakt indruk in het BouwMachines testboek 2018-2019 met zijn snelheid en kracht!

De Nederlandse importeur van Kubota is de Meerman Groep uit Vlaardingen. Deze Groep bestaat uit een viertal bedrijven waar in totaal 28 personen werkzaam zijn. Het familiebedrijf staat tegenwoordig onder leiding van de nieuwe generatie in de personen van Ilse en Koen Meerman. Ook de huisvesting is klaar voor de toekomst. Eind 2016 is de Meerman Groep namelijk verhuisd naar een compleet nieuw en modern bedrijfspand aan de Koggehaven 20 in Vlaardingen.

Meerman Technisch bureau is specialist op het gebied van vangrails, hekwerken, leuningen en straatmeubilair. Meerrent verhuurt machines en uitrustingsstukken. Meerman Machines is verantwoordelijk voor de verkoop van Swepac trilplaten en -stampers, Cangini uitrustingsstukken, Morooka rupsdumpers en natuurlijk de machines van Kubota. Al sinds 1979 is Meerman exclusief Kubota importeur voor Nederland en mede dankzij het landelijke dealernetwerk met succes. In 2017 heeft het bedrijf uit handen van de Japanse Kubota-directie een award ontvangen voor de verkoop van 10.000 Kubota’s in Nederland, een grote mijlpaal in de geschiedenis van Meerman.
Als je deze 8-tonner van een afstand bekijkt, is het een stoere machine. Hij straalt kracht en professionaliteit uit.

Bij Meerman en haar acht dealers kunnen de machines worden gekocht, geleased en gehuurd. De Kubota KX080-4a graafmachine, de hoofdrolspeler in deze test, is afkomstig van Meerrent, de verhuurtak van Meerman. Meerrent werkt via een landelijk netwerk met inmiddels zes vestigingen. De verhuurvloot bestaat uit alle modellen machines van Kubota evenals een diversiteit aan uitrustingsstukken en verdichtingsapparatuur, uiteraard van de door Meerman gevoerde merken.

Grootste Kubota graafmachine

Koen Meerman loopt met ons naar de Kubota KX080-4a, de midigraver die door machinist Jan Jacob Bles aan de tand zal worden gevoeld. Koen Meerman geeft wat achtergrondinformatie: ‘De KX080-4a komt in de geteste uitvoering mét verstelgiek uit op een totaalgewicht van 8,7 ton. Hiermee is het de grootste graafmachine in het leveringsprogramma van Kubota. Met deze machine hebben we een perfect antwoord op de concurrentie in deze klasse. De KX080-serie is al sinds zijn introductie in 2013 een groot verkoopsucces op de Nederlandse markt’.

Werksnelheid valt direct op

Jan Jacob heeft in het verleden al vaker gewerkt met Kubota machines. Zijn mening over het merk is positief: ‘Ik werk al jaren zeer regelmatig met Kubota graafmachines bij diverse opdrachtgevers. Een sterk punt is de werksnelheid, die valt mij altijd direct op. De machines pikken meteen op bij elk commando dat ik geef. Mijn eerste indruk van deze KX080-4a is direct goed. Als je deze 8-tonner van een afstand bekijkt is het een stoere machine, hij straalt kracht en professionaliteit uit. Hier kun je als bedrijf mee voor de dag komen bij klanten.’

De KX080-4a blijkt erg sterk te zijn en de werksnelheid is hoog; productie draaien is dus geen enkel probleem.

De KX080-4a blijkt erg sterk te zijn en de werksnelheid is hoog; productie draaien is dus geen enkel probleem.

‘Uiteraard helpt de naam Kubota hierbij ook, ze zijn al jaren marktleider in Nederland en eigenlijk iedereen kent het merk dat staat voor kwaliteit en degelijkheid. De geteste machine is geen volledige binnendraaier maar heeft aan de achterzijde wel een kortere overhang. Samen met de aanwezige verstelbare driedelige giek, is dit een optimale combinatie voor het werken in krappe ruimtes. Deze giek heeft ook nog eens een groter graafbereik als voordeel.’

Na deze eerste indruk vanaf de buitenzijde gaat Jan Jacob de cabine uitgebreid bekijken. De machine is standaard voorzien van een anti-diefstalsysteem dat werkt met een gecodeerde sleutel. Hiermee openen we de deur en bekijken de ruime cabine van waaruit de machinist een uitstekend zicht heeft op het werkveld.

De instap is ruim. Instapbeugels aan zowel linker- als rechterzijde zorgen voor de nodige veiligheid en houvast.

De instap is ruim. Instapbeugels aan zowel linker- als rechterzijde zorgen voor de nodige veiligheid en houvast.

Prima zitpositie en goede beenruimte voor de machinist

De instap voor de machinist is ruim voldoende om snel en comfortabel in te stappen, de instapbeugels aan zowel linker- als rechterzijde zorgen voor de nodige veiligheid en houvast.

Jan Jacob vertelt: ‘De luxe luchtgeveerde stoel geeft voldoende steun en is verstelbaar in hoogte en op gewicht. Verder is deze voorzien van comfortabele polssteunen en een oprolbare veiligheidsriem. Ik kan concluderen dat de algehele zitpositie prima is en dat de beenruimte voor de machinist goed is bij deze KX080-4a. Achter de stoel zijn er voldoende opbergvakken en is er ruimte voor een grote tas. Het raam aan de voorzijde is zeer eenvoudig te openen en door middel van een gasveer opent het raam moeiteloos.’

Modern vormgegeven display

Rechts voor de machinist bevindt zich een modern vormgegeven display met daarop de nodige informatie zoals toerental, brandstofniveau, motortemperatuur en urenteller. Ook zijn via de monitor maximaal vijf profielen (liters, drukken en werksnelheid) voor uitrustingsstukken in te stellen. Tevens kun je werkuren registeren tot 90 dagen. Verder zien we aan de rechterzijde twee bedieningspanelen op verschillende niveaus. Bovenliggend bevindt zich de bediening van de airconditioning en de bediening van de ruitenwisser en -sproeier. Verder naar achteren bevindt zich het contactslot en de zekeringenkast. Op het lager liggende paneel zien we de knop voor de (traploze) bediening van de rijsnelheid en bedieningsknoppen van onder meer de ecostand, zwaailamp en de werkverlichting.

Automatisch aanpassen van snelheid en tractie

We moeten een klein stukje rijden om bij het testterrein te komen. Hierbij valt op dat de graafmachine is voorzien van het door Kubota zogenoemde ‘Auto-Shift systeem’. Jan Jacob legt het verder uit: ‘Dit is een slim systeem dat automatisch de snelheid en tractie aanpast afhankelijk van de lading en het terrein waar je in rijdt. Dit zorgt echt voor betere prestaties en nog soepeler draaien’.

Joysticks liggen lekker in de hand

Jan Jacob start de 4-cilinder motor, uiteraard een Kubota-diesel voorzien van CRS en roetfilter die een vermogen levert van 46,6 kW (63,2 pk). Het CRS regelt de brandstofinspuiting elektronisch en gefaseerd voor een optimale verbranding. Dit zorgt voor meer efficiëntie, een lager brandstofverbruik en minder motorgeluid. Door uitlaatgasrecirculatie en een roetfilter toe te passen voldoet de KX080-4a aan EU emissiestandaard IIIB. Vervolgens neemt Jan Jacob de beide joysticks in de hand en geeft een korte toelichting: ‘De joysticks liggen lekker in de hand en de bediening voelt goed en direct aan. Beide joysticks zijn voorzien van schuifjes waarmee de twee extra hydraulische functies proportioneel zijn te bedienen.’

De KX080-4a heeft een verstelbare driedelige giek, ideaal voor het werken in krappe ruimtes. ‘Bovendien heeft deze giek ook nog eens een groter graafbereik als voordeel.’

De KX080-4a heeft een verstelbare driedelige giek, ideaal voor het werken in krappe ruimtes. ‘Bovendien heeft deze giek ook nog eens een groter graafbereik als voordeel.’

Jan Jacob start met een graafproef om te kijken hoe sterk de Kubota is. Om die vraag te beantwoorden wordt de zogenaamde ‘Power’ modus geactiveerd en begint de machinist de aangehangen bak flink vol te scheppen. De KX080-4a blijkt erg sterk te zijn en de werksnelheid is hoog; productie draaien is dus geen enkel probleem.

Verstelgiek geeft kraan groot bereik

Jan Jacob: ‘Deze 8 tonner staat z’n mannetje wel en de verstelgiek geeft de kraan een heel groot bereik. Je kunt met deze gieklengte dus ook heel goed de hoogte in. Bijvoorbeeld bij het laden van wagens of dumpers is dat erg handig. En doordat Kubota gebruik maakt van dubbele cilinders is naast het bereik ook het hefvermogen groot. De bediening van de verstelgiek is erg eenvoudig en werkt snel, het bedieningspedaal bevindt zich links van de rijpedalen. Je hoeft als machinist slechts de pedaalplaat om te slaan en de rechterzijde van het pedaal in te drukken om te strekken en links om in te trekken.’

De machine scoort op alle onderdelen goed. Het verbaast mij daarom niet dat dit een verkoopsucces is in zijn klasse.

De brandstofvulpomp heeft een automatische afslag. Met de snel werkende pomp kan in ongeveer drie minuten de tank volledig worden gevuld.

De brandstofvulpomp heeft een automatische afslag. Met de snel werkende pomp kan in ongeveer drie minuten de tank volledig worden gevuld.

Brandstof besparen

Na al deze kracht gaan we kijken naar de meer subtiele werkzaamheden. De machinist zet de machine daarom in de brandstofbesparende ‘Eco Plus’ modus en start met het schuiven en afwerken. Koen Meerman: ‘Ten opzichte van de vorige versie van de KX080-4a, bespaart men bij deze machine tijdens het werken in deze modus tot wel 18 procent brandstof. Dat scheelt echt significant in de kosten en in de belasting van het milieu. Wat ook bijdraagt aan een gunstig brandstofverbruik is het automatische motor-vrijloopsysteem van Kubota, dit behoort tot de standaarduitrusting van de KX080-4a. Dit systeem werkt als volgt: als de bedieningshendels meer dan 4 seconden in de neutrale stand blijven, wordt het toerental van de motor automatisch tot het stationaire toerental gereduceerd. Als de hendels weer bediend worden, springt het toerental van de motor prompt weer terug op het ingestelde toerental.’

Rustig draaien in Eco-modus

Jan Jacob licht verder toe: ‘Het uitvoeren van werkzaamheden in de ‘Eco Modus’ is prettig met als grootste voordeel dat de machine erg rustig draait en het motorgeluid daardoor nog minder hoorbaar is. Het valt me op hoe goed en verfijnt deze midigraver ‘luistert’ naar mijn commando’s vanaf de joysticks. Je strekt de lange giek uit naar het oppervlak dat je wilt bewerken en bij het intrekken heb je een uitstekende controle over de machine zodat je direct en soepel in één beweging en zonder horten en stoten je werk doet. Het afwerken en profileren gaat erg fijn en gemakkelijk met deze 8-tonner. Het zelf aanpassen van de stand van het dozerblad is niet nodig bij deze machine. Je rijdt simpelweg achteruit met het dozerblad in de zweefstand om sporen weg te werken. Dat werkt perfect bij het afwerken’.

Kubota heeft veel aandacht gegeven aan de servicevriendelijkheid van de machine. De motor en andere componenten zijn goed toegankelijk.

Kubota heeft veel aandacht gegeven aan de servicevriendelijkheid van de machine. De motor en andere componenten zijn goed toegankelijk.

Goed toegankelijk

Na het werken met de machine kijken we ook naar de servicevriendelijkheid. Zo ruim hebben we de toegankelijkheid tot de motor en andere componenten niet vaak gezien. We staan achter de machine en openen de grote centraal gelegen motorkap. Daar zien we onder meer de motorolie-peilstok, motorfan-riem, de oliedrukmeter en de tank van de koelvloeistof. Het oliepeilen en het vervangen van het luchtfilter zijn kinderspel.

Via het bovenste bedieningspaneel kan onder meer de airconditioning worden bediend. Het onderste paneel herbergt de knop voor de (traploze) bediening van de rijsnelheid en bedieningsknoppen voor onder meer de ecostand, zwaailamp en de werkverlichting.

Via het bovenste bedieningspaneel kan onder meer de airconditioning worden bediend. Het onderste paneel herbergt de knop voor de (traploze) bediening van de rijsnelheid en bedieningsknoppen voor onder meer de ecostand, zwaailamp en de werkverlichting.

Tank in drie minuten vol

Onder de kleinere servicekap aan de linkerzijde zien we alle hydrauliek, het hydrauliekfilter, de accu en de slang plus bedieningspaneel van de brandstofvulpomp. Deze is voorzien van een automatische afslag. Met de snel werkende pomp kan in ongeveer drie minuten de tank volledig worden gevuld. Vervolgens bekijkt Jan Jacob nog het leidingwerk: ‘Alle leidingwerk, ook die onder de giek, is heel netjes weggewerkt, waardoor er geen rotzooi aan blijft hangen. Zo is de kans op beschadigingen ook veel minder. Ditzelfde geldt ook voor de bescherming van alle cilinders. Het afwerkingsniveau van deze KX080-4a is gewoon heel netjes.’

Het zelf aanpassen van de stand van het dozerblad is niet nodig bij deze machine. Je rijdt simpelweg achteruit met het dozerblad in de zweefstand om sporen weg te werken.

Het zelf aanpassen van de stand van het dozerblad is niet nodig bij deze machine. Je rijdt simpelweg achteruit met het dozerblad in de zweefstand om sporen weg te werken.

Kubota KX080-4a: snelle en krachtige 8-tonner

Jan Jacob maakt de balans op: ‘Het vlaggenschip van Kubota is een snelle en krachtige 8-tonner. Eigenlijk op alle onderdelen dus ook op comfort in de cabine en servicevriendelijkheid scoort de machine goed. Het verbaast mij daarom niet dat dit een verkoopsucces is in zijn klasse.’

Bekijk de productpagina van de KX080-4a met stelgiek hier

 

Schrijf je in voor de Meerman nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Meerman Groep